Sådan kommer I igennem sammen som et par under en krise

Når stormene i parforholdets hverdag begynder at hvirvle rundt, kan det se ud som om at der ikke findes nogen måde at holde sammen på og overleve rodet. Men det er faktisk muligt og der er så mange eksempler på par derude med inspirerende historier til at dele, som kommer igennem parforhold krise.

Ofte i krisetider vil du både opleve kraftig modløshed, smerte, at det gør ondt og opleve skuffelser. Det kan være let at vende sig mod hinanden i stedet for at slutte sig sammen og kæmpe som et hold for dit ægteskab og for din fremtid.

Men alle gode ting i livet er værd at kæmpe for og vi mener at dit ægteskab er på toppen af listen. Det er muligt at komme igennem en parforholds krise og vokse sig stærkere som par.

Her er et par tips til par som viser jer hvordan I kan styrke jeres parforhold gennem krisetid:

1
De fleste mennesker i krise har brug for nogen til at være rolig, sikker og noget direktiv. Spørg din ægtefælle, hvis de ønsker en sikker person til at lufte tanker med eller om de ønsker egentlig rådgivning. Afhængig af størrelsen af krisen, behøver nogle mennesker forslag om hvordan vi kommer videre, men det er vigtigt, at bede om tilladelse til at give gode råd, før de giver det. Ofte fortolker folk råd som at give dem et budskab om, at de er svage eller dumme og kan ikke finde ud af ting selv.

2
At være en sikker partner betyder at være rolig og nysgerrig. Lad ikke din følelsesmæssige reaktivitet giver dig mulighed for at handle i en stresset, fordømmende eller nervøse måde. Forsøg at lindre din egen reaktionsevne, så du kan være til stede, rolig og beroligende for din partner. Stil spørgsmål fra et sted af nysgerrighed: "Fortæl mig mere om, hvorfor du er bekymret for, at" snarere end et sted af dom: "Hvorfor i alverden ville du gøre det?"

3
En anden nyttig ting en ægtefælle kan gøre, er at være med til at give deres partner perspektiv: Det føles som en krise, og det er virkelig vigtigt, men vil denne påvirkning vores liv 10 år fra nu? Ti måneder fra nu? Ti uger fra nu? Holding respekt for det problem samtidig med at fratage katastrofens aspekt af krisesituationen som kan hjælpe din ægtefælle til at få ro og tænke tingene igennem på en anden måde. Endelig kan du tilbyde din ubetingede kærlighed og støtte som vil få jer en rigtig lang vej.

Vigtigst er det, at hvis I bare kan huske de grunde, I kom sammen som et par og klamrer jer til den passion I havde i starten til at kæmpe for grundene og for ægteskabet, kan I også komme stærkere ud og mere forelskede end nogensinde før.
Og forhåbentlig gennem smerten i parforholds krisen, vil der være en lærestreg og en skønhed, som du derefter kan dele med andre i dit liv.