Kærligheden

Møder med det modsatte køn skew vores psyke på en sådan særlig måde, at fornuft og partiskhed kravle lige ind i seng med hinanden. I denne tilstand, nogle gange betaler det sig at bedrage os selv. Velkommen til det paradoksale verden af ​​parring intelligens.

Lad os tale om det vigtigste interviewet vil du nogensinde blive givet. Siddende på en velindrettet bord, du spekulere valget mellem krabbe kager og brændt tun, men virkelig du er sortering gennem en mental repertoire af wisecracks og krig historier. Hvis du er sikker i din improviserende charms, kan du bruge dette øjeblik til at bedømme de spaltning eller manchetknapper af den kvinde eller mand over bordet og kærlighed. Der er ingen forudsige diskussionsemner, men du kan være sikker på de vil vedrører din civilstand, fritidsaktiviteter, og dit job. (Der er ingen verboten spørgsmål på dette interview.) Du søger et nyt og udvidet liv. Eller du bare vil have et one-night-pass, der kan fornys på ubestemt tid. Og du behøver at vide om din spisestue følgesvend er op til opgaven. http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/english_literature/proseheroes/3prose_heroes_themerev7.shtml
En dato gør os både tilskuer og performer på en to-ring cirkus: Vi troll for humor, venlighed, nysgerrighed, og "kemi", håber, at vi udstråler disse samme attributter i de rigtige mængder. Fra strategisk blink og blinker for at udarbejde grooming til gaver af smukke glaskugler, ansætte mænd og kvinder til et arsenal af tricks i deres romantiske liv, alle i tjeneste hos en krævende Master i langt når ud af bevidsthed. Æoner af evolutionen har finpudset vores adfærd for at hjælpe og tilskynde en reproduktiv payoff. Summen af de kneb, vi ansætter, og visdom af naturen i crafting dem uden vores udtrykkelige bevidsthed, er nu genstand for intense studier af evolutionære psykologer.

Vores seksuelle beregninger og karakter rekognoscering, viser det sig, kalder for intelligent, men ikke altid præcis, domme. Det er fordi parring intelligens er lige så oxymoronic som begrebet antyder. Vi rutinemæssigt bringer både koldt fornuft og outsized misforståelser til et forhold. Begge tjener et formål. En kvinde vil præcist måle hendes date personlighed på første møde, men hun vil vokse mere overbevist af hans gode humor og charme , hvis de holder sammen. At bejle til en kvinde, vil en fyr groft overdriver sin indkomst, engagement og hengivenhed for nuttede skabninger. Men han kan blive nødt til korrekt læst microgestures så fine som teblade til at skelne, om hun virkelig er imponeret.

Mandlige og kvindelige parring intelligens del måder, når det kommer til hvert køn konkurrerende reproduktiv mål . Uransagelige om vores rænkespil kan være at vores partnere (og til os selv), er romantisk adfærd drevet af en dyb logik. Vores hjerner har udviklet sig til warp virkeligheden. Alligevel har vi en enestående forvrænger i parring rige. Vi har alle blinde pletter omkring det modsatte køn . Og nogle gange det er det bedste.

Mænd har en notorisk elastisk tage på kvinders romantiske modtagelighed. Du kan kalde det en "take-all-fanger" tilgang til flirt , så gør det ofte mænd formoder, seksuel interesse for en del af et potentielt er til rådighed kvinde. Den "Hun vil have mig" skævhed tjener et praktisk formål for mænd, det faktisk øger deres seksuelle muligheder. Fordi mænd investerer mindre af sig selv i afkom i forhold til kvinder, det er i deres genetiske interesse at gengive så meget som muligt. Derfor opfattelser, der fremmer seksuel selvsikkerhed tendens til at være funktionelt. Denne hældning betyder ikke, at den gennemsnitlige fyr er selvbedrag om hans sex-appeal, det betyder bare, at hvis han har en stor dato, vil han formentlig rapportere mere interesse om den del af hans gemalinde, end hun selv rapporter.

Kvinder, for deres del, partiske er straks tilbage. De skittishly insistere på, at mænd er mere opsat på no-strings-attached køn, end det er tilfældet. Denne "mænd er svin" bias pits mistænkelige kvinder mod oversolicitous mænd i, hvad Geoffrey Miller, en assisterende professor i psykologi ved University of New Mexico, etiketter en "uendelig våbenkapløb i romantiske skepsis og overskud." Det kan føre til stor kvikke: Tænk Bacall og Bogie, Josephine og Napoleon, Condi og Kim Jong Il.

Glenn Geher, en lektor i psykologi ved SUNY i New Paltz, der med Miller, redigeret en kommende volumen på parring intelligens, er ved at udvikle en matematisk model til at vise, hvad mange en bedstemor har længe advaret: Kvinder, der er de facto skeptiske af en mands intentioner er næsten altid bedre stillet end kvinder, der tilbringer timer dekonstruere den første date. ("Han gav mig sit hjem nummer, han spurgte om min familie, nævnte han en koncert i dette forår, han skal ind i mig!") Geher fandt, at hvis en kvinde ikke nøjagtigt kan bedømme en mands romantiske designs mindst 90 procent af tiden , hun er bedre tjent med at være forudindtaget. "Kvinder bruger en 'mænd er altid svin' beslutningsproces regel kan være mere tilbøjelige til at rent faktisk ender med ærlig, engageret og langsigtet-søger mænd, "insisterer Geher.

Vi har en radar til modsatte køn interesse og intentioner, der har sin egen unikke kalibreringer. Og det følger darwinistisk, snarere end aristoteliske, logik, fordi selve overlevelsen af vores gener er på spil. Mænd og kvinder har behov for at minimere reproduktive fejltagelser, der kan forpurre deres parring mål: For mænd, mangler en chance for at score, udgør en fejl. For kvinder er det farligt at stole på en mand, der bare ønsker at score og komme videre.