At være klar i forhold

Som Carters historie illustrerer, kan det at føle sig klar eller ikke gøre en stor forskel i, hvordan folk nærmer sig dating. Men at være ”klar” betyder meget forskellige ting for forskellige mennesker, og meget af den konventionelle visdom omkring det er ude af trit med, hvordan parforhold og liv virkelig fungerer.

Det skyldes, at kærlighed, mens vi får os til at føle os meget svimmel og høj, som om vi lige havde snortet en skoboks fuld af kokain, gør os meget irrationelle i et parforhold. Vi kender alle den fyr (eller pige), der droppede ud af skolen, solgte deres bil og brugte pengene til at trække sig ud på strandene i Tahiti. Vi ved også alle, at den fyr (eller pigen) endte med at sulke tilbage et par år senere og følte sig som en ondskab, for ikke at nævne brud.

Ideen om at være ”klar” til et forhold er både allestedsnærværende og vag. "Beredskab" er en veludslidt T-shirt, som folk tager på og starter igen og igen gennem hele deres datingliv, en all-purpose forklaring af en række årsager, som nogen måske eller måske ikke ønsker en romantisk partner. Ofte er det ikke klart, hvad det virkelig betyder, når nogen siger: ”Jeg er bare ikke klar til et parforholdlige nu.” Og enhver dybere mening bag denne udsagn er næppe så vigtig som dens resultat - intet forhold vil blive haft. Det er en kliché, der er let at skjule bag, at bruge som en røgskærm af de rigtige grunde bag et sammenbrud eller som et skjold fra den selvudforskning, der muligvis mudrer mere vanskelige følelser.

Det er uhemmet kærlighed. Det er naturens måde at narre os til at gøre sindssyge og irrationelle ting for at skabe med en anden person - sandsynligvis fordi hvis vi stoppede med at tænke på følgerne af at have børn i et parforholdog være sammen med den samme person for evigt og altid, ville ingen nogensinde gøre det. Da Robin Williams plejede at joke, “gav Gud mennesket en hjerne og en penis og kun nok blod til at operere en ad gangen.”